Preview Serie A 22/23: Roma

Gepubliceerd op 13 augustus 2022 om 10:23

Na 17 previews zijn we eindelijk bij de leukste club van het aankomende Serie A-seizoen aanbeland. Het voetbal leeft altijd enorm in het geel-rode gedeelte van Rome, maar na het winnen van de Conference League en het halen van Wijnaldum en – vooral – Dybala is het enthousiasme al helemaal niet meer te stoppen. Iedere calcio-liefhebber lijkt deze zomer dan ook een beetje Romanista geworden.

Voor een club zoals Roma zijn Wijnaldum en Dybala twee hele mooie aanwinsten en in de reboundcompetitie die de Serie A heet kan ook iemand zoals Matic nog steeds het verschil maken. De Serviër kwam over van Manchester United en moet op het middenveld de rust bewaken. Inmiddels heeft Mourinho trouwens zoveel smaakjes op het middenveld dat hij niet iedereen kan inpassen en Wijnaldum rustig kan gaan brengen.

Kijkend naar de selectie is dit absoluut het beste Roma in jaren. Het lijkt me dan ook terecht dat de supporters dromen. Milan, Juventus, Inter en Napoli zijn dit jaar absoluut te kloppen. De Giallorossi hebben het gat naar de top-4 absoluut voor een deel gedicht.

Maar let wel op: omdat de supporters nu al van de Scudetto dromen en de pers er vol op is gedoken, is de druk nog een stuk hoger dan normaal. In het verleden ging menig speler er aan onderdoor. Het is direct het grote gevaar voor de mannen van Mourinho.

Weliswaar wordt er – met Pellegrini, Zaniolo, Dybala en Abraham – al van de Fabulous Four gesproken, een titel pak je meestal mede door een hele goede verdediging. En die linie is absoluut het zwakst. Aan Mourinho de taak om dat probleem op te lossen. Het is hem normaal gesproken absoluut toevertrouwd. Toch denk ik dat een landstitel te vroeg komt en een derde plek heel erg mooi zou zijn voor dit Roma. Met een terugkeer in de Champions League is een jaar later misschien wél alles mogelijk.

Trainer: Jose Mourinho

Speler om op te letten: Paulo Dybala

Prognose: 3e