Preview Serie A 22/23: Cremonese

Gepubliceerd op 6 augustus 2022 om 12:42

Met een knappe tweede plek in de Serie B dwong Cremonese afgelopen seizoen promotie af. Het betekent dat de Grigiorossi dit jaar voor het eerst sinds 1996 in de Serie A actief zijn. Ik vrees dat de vreugde van korte duur is en de ploeg uit het leuke stadje direct weer degradeert.

Direct na de promotie werd het bestuur van Cremonese met nogal wat problemen opgezadeld. Allereerst besloot trainer Fabio Pecchia na het veiligstellen van het plekje op het hoogste niveau om ontslag te nemen. Pecchia zag het niet zitten om het elftal in de Serie A de leiden en besloot om ‘zijn hart te volgen’. Massimiliano Alvini – afgelopen seizoen nog manager van Perugia en een goede vriend van Maurizio Sarri – werd snel aangesteld als zijn opvolger. Toch waren de beren daarmee niet volledig van de weg.

Helaas voor Alvini – voor wie het het eerste seizoen als trainer in de Serie A wordt - was het merendeel van de succesvolle Cremonese-ploeg van vorig seizoen namelijk gehuurd. Sterkhouders zoals keeper Carnesecchi (Atalanta), Okoli (Atalanta), Fagioli (Juventus) en Gaetano (Napoli) keerden allemaal terug naar hun ploegen. Het lukte Cremonese niet om de talentvolle spelers wederom te huren.

Hoewel de Grigiorossi met Vasquez (Genoa), Chiriches (Sassuolo), Okereke (Venezia) en 'rampenkeeper' Radu (Inter) een rijtje spelers met Serie A-ervaring aan de selectie hebben toegevoegd en met Santiago Ascacibar een mooi talent van Hertha wordt gehuurd, lijkt het niet waarschijnlijk dat de ploeg van Alvini zich op het hoogste niveau kan gaan handhaven. De selectie is simpelweg niet goed genoeg. Voor in het seizoen 23-24 is er voor Cremonese alvast een plekje in de Serie B gereserveerd.

Trainer: Massimiliano Alvini

Speler om op te letten: Santiago Ascacibar

Prognose: 20e