Preview Serie A 21/22: Atalanta

Gepubliceerd op 20 augustus 2021 om 14:10

Atalanta is al jaren de best geleide club van Italië. Waar andere clubs deze zomer niet of nauwelijks konden investeren, deden de Orobici dat wel. In Bergamo is men koning, keizer en admiraal van de transferstroom. Iedere keer dat er een speler vertrekt, staat zijn goedkopere opvolger al klaar en gaat de ploeg van Gasperini er niets op achteruit. Sterker nog: het restbedrag wordt slim geïnvesteerd.

Het gebeurde ook deze zomer. Cristian Romero vertrok voor een flink bedrag naar Tottenham Hotspur. Met Merih Demiral (Juventus) stond zijn vervanger al klaar. Dat Atalanta vervolgens ook de talentvolle Mattia Lovato nog bij Verona op wist te pikken, was opnieuw een fraai staaltje transferwerk. Lovato stond naar verluidt namelijk in de belangstelling van de volledige Italiaanse (sub)top. Geen enkele ploeg kon geld vrijmaken om hem direct te maken. Maar Atalanta wel. En dus is de selectie van Gasperini weer een talent rijker.

De keeperspositie was vorig seizoen een klein pijnpunt, maar ook dat probleem is deze transferzomer opgelost. Pierluigi Gollini ging naar Tottenham. Met Juan Musso (Udinese) was zijn opvolger op dat moment al aangetrokken. Helemaal niet gek, want waar Gollini nogal bekend staat als een stuntpiloot, heeft Musso de afgelopen seizoenen bewezen één van de beste keepers van de Serie A te zijn. Ook hij maakt de ploeg van Marten de Roon en Hans Hateboer dus beter.

Wat de Nederlanders betreft mag De Roon ‘gewoon’ weer op een basisplek rekenen. Hateboer sukkelt met wat blessures en moet vrezen dat Joakim Maehle – die met Denemarken een uitstekend EK speelde – hem in de pikorde voorbij is gegaan. Dat is nog even afwachten.

Hoe dan ook is het duidelijk dat Atalanta zich komend seizoen qua selectiebreedte- en kwaliteit met de Italiaanse top kan meten. Juventus ging er weinig op vooruit. Inter en Milan zijn normaliter een stukje slechter geworden.

En Atalanta? Daar is the only way up. Ik heb het vaker gezegd, maar dit is echt het seizoen waarin de volgende stap kan worden gezet. Wat mij betreft mag de provincieclub van een Scudetto dromen. Of dat lukt is een andere vraag, want Juve blijft Juve. Zeker na de terugkeer van Allegri op het oude honk.

Trainer: Gian Piero Gasperini

Speler om op te letten: Joakim Maehle

Prognose: 2e