Preview Serie A 21/22: Napoli

Gepubliceerd op 20 augustus 2021 om 09:29

Met Luciano Spalletti heeft Napoli komend seizoen de meest charismatische trainer van de Serie A voor de groep staan. Bij zijn aanstelling zei de wijnboer annex filosoof annex oefenmeester het volgende: “Ik heb in Rome getraind - de eeuwige stad. Ik heb in Sint-Petersburg getraind - de stad van de tsaren. Ik heb in Milaan getraind - de stad van de mode en de industrie. En nu train ik in Napels - de stad van Maradona. Waar wonderen en voetbal één zijn.”

Het is mede dankzij dit soort uitspraken dat Spalletti in een klap populair is bij de Napoli-fans. Na een teleurstellende periode onder Gattuso – waarin kwalificatie voor de Champions League door een 1-1-gelijkspel tegen Verona werd misgelopen - moet het de Partenopei dit seizoen wél lukken om kwalificatie voor het miljoenenbal veilig te stellen en de club op die manier van een financiële injectie te voorzien.

Het geld om deze transferperiode nieuwe spelers te halen is er niet of nauwelijks. Voorzitter De Laurentiis is van mening dat de selectie goed genoeg is om komend seizoen van de titel te mogen dromen. Iets wat me op dit moment onmogelijk lijkt. Napoli komt in de breedte een stuk tekort, waardoor het het aan het einde van het seizoen lastig kan gaan krijgen.

Aan de andere kant is de basiself fantastisch. Kalidou Koulibaly is nog steeds in het San Paolo te bewonderen, het middenveld is met Piotr Zielinski en Fabian Ruiz in orde en in de aanval wordt het smullen geblazen van Victor Osimhen. De Nigeriaanse spits – en recordaankoop - was afgelopen seizoen veel afwezig en is vooralsnog wat ongelukkig tijdens zijn verblijf in het prachtige Napels, maar de verwachting is dat hij het komend seizoen gaat doen.

Ondanks de transferperikelen rond sterspeler Lorenzo Insigne, wiens contract volgend jaar zomer afloopt en waarbij de onderhandelingen over een nieuwe verbintenis lijken stukgelopen, denk ik dat het Napoli met Spalletti wél lukt om vierde te worden. Daarbij ga ik er vanuit dat Osimhen er meer dan 20 inschiet en mogelijk zelfs topscorer van de Serie A wordt. Een titel lijkt me moeilijk, maar ook plek 4 is voor Napoli meer dan goed.

Trainer: Luciano Spalletti

Speler om op te letten: Victor Osimhen

Prognose: 4e