Preview Serie A 21/22: Lazio

Gepubliceerd op 19 augustus 2021 om 14:30

Lazio heeft het op papier prima voor elkaar. De Biancocelesti – die komend seizoen in prachtige shirts spelen – verloren trainer Simone Inzaghi aan Inter. Met Maurizio Sarri haalde voorzitter Claudio Lotito een uitstekende vervanger binnen en ook de selectie herbergt wat mooie namen.

Tot zover geen problemen. Het punt is dat Inzaghi altijd 352 speelde. Sarri kiest traditioneel voor een 433. Naast het goedkoop terughalen van Felipe Anderson is er verder geen geld om de selectie om te gooien, waardoor de nieuwe trainer wel héél erg aan de puzzelstukjes moet schaven om alles goed in elkaar te laten vallen. Het is een moeilijke – en nagenoeg onmogelijke – klus.

Een voorbeeld is Manuel Lazzari. De rechtshalf werd onder Inzaghi gehaald en deed het de afgelopen seizoenen uitstekend. In de formatie van Sarri is er echter geen plek voor een rechtshalf, en Lazzari komt verdedigend te kort om als échte rechtsachter te spelen.

Hetzelfde geldt voor Joaquin ‘Tucu’ Correa. De Argentijnse aanvaller – nog op de nominatie voor een mogelijk vertrek – is ideaal om in te zetten als aanvallende middenvelder of als tweede spits. In de 433-formatie van Sarri bestaan die twee posities niet, waardoor Correa moet worden bijgeschoold.

Aan trainer Sarri de taak om dat te doen om Correa en Lazzari – toch twee goede spelers – op een normale manier in te kunnen zetten. Het is een moeilijke karwei. Lukt dat niet, dan heeft Lazio een probleem. Wordt er geen speler verkocht, dan is er geen geld om wél een echte rechtsachter te halen. Ook voor versterkingen in de aanval ging Lazio creatief te werk. Pedro kwam transfervrij over van aartsrivaal Roma en kan als buitenspeler worden ingezet. Echt indrukwekkend is zijn komst niet.

Het is geen ideale situatie. Aan de andere kant is kettingroker Sarri een toptrainer en heeft hij in het verleden bij Empoli laten zien te kunnen roeien met de riemen die hij had. Lukt het de oefenmeester om alles snel in orde te krijgen, dan zit een topklassering er zeker in. Lukt het niet – en daar ben ik in het eerste seizoen een beetje bang voor – dan is plek 7 wat mij betreft het hoogst haalbare.

Trainer: Maurizio Sarri

Speler om op te letten: Felipe Anderson

Prognose: 7e