Preview Serie A 20/21: Atalanta

Gepubliceerd op 17 september 2020 om 18:28

Atalanta kende vorig jaar het meest succesvolle seizoen uit de clubgeschiedenis. Het gaat de komende jaren – en ook daarna – echt heel erg moeilijk worden om de derde plek in de Serie A en de kwalificatie voor de kwartfinale van de Champions League te evenaren. Toch denk ik dat het Atalanta ook komend seizoen gaat lukken om hoge ogen te gooien.

Feitelijk is er de afgelopen maand namelijk heel erg weinig veranderd bij de Orobici. De club verloor weliswaar Timothy Castagne, maar voor de derde back in de pikorde wist het nog wel 25 miljoen euro te vangen. Daarbij is de vervanger met Piccini al in huis en werden er op andere posities enkele mooie namen aan de selectie toegevoegd.

Christian Romero maakte twee seizoenen geleden enorme indruk bij Genoa, waarna hij direct door Juventus werd overgenomen. De Bianconeri lieten de Argentijn nog één seizoen rijpen in Marassi. Omdat Romero vorig seizoen nogal vaak in de fout ging, hij zich niet fantastisch ontwikkelde en Juventus al genoeg centrale verdedigers heeft, besloot het om Romero van de hand te doen. Atalanta lijkt een perfecte stap voor de 22-jarige stopper.

Een andere speler om naar uit te kijken is Aleksey Miranchuk, die van Lokomotiv Moskou overkwam. Josip Ilicic en Papu Gomez raken inmiddels op leeftijd. Met het halen van Malinovsky en Pasalic vorig jaar en Miranchuk deze transferzomer, regeert men bij Atalanta vast vooruit. Laatstgenoemde maakte vooral indruk toen hij het met Lokomotiv tegen Juventus opnam in de Champions League en toen in beide duels scoorde. Hij zal er langzaam in groeien, maar dan dan best een van de nieuwe smaakmakers van Atalanta worden.

Hoe dan ook zijn de duels van Atalanta ook komend jaar een must watch. Onder Gian Piero Gasperini speelt de interessante ploeg op een aanvallende manier en gaat het altijd voor dat extra doelpunt. Met publiekslievelingen Hateboer en De Roon in de basis, moet Champions League-kwalificatie er wederom in zitten. De titel lijkt me helaas iets te veel gevraagd.

Trainer: Gian Piero Gasperini

Speler om op te letten: Aleksey Miranchuk

Prognose: 4e