Preview Serie A 20/21: Crotone

Gepubliceerd op 14 september 2020 om 11:31

Er zijn best wat mensen die zich het wonder van Crotone nog wel zullen herinneren. In het seizoen 2016-17 speelden de Rossoblu voor het eerst in de clubhistorie in de Serie A. Voorafgaand aan het seizoen leek handhaving een vrij hopeloze doelstelling. Dat leek ook trainer Davide Nicola in te zien, die in 2014 zijn 14-jarige zoon verloor na een fietsongeluk. Vlak voor de seizoensstart beloofde Nicola – als eerbetoon aan zijn zoon - van Crotone naar Torino (bijna 1300 km) te fietsen als de club in de Serie A zou blijven.

Lang leek het erop dat Nicola de fietstocht niet zou hoeven maken. Crotone boekte haar eerste competitie pas in de elfde speelronde en zag zichzelf het hele seizoen onder de degradatiestreep terug. Op 1 april stonden de Rossoblu met maar veertien punten dan ook stijf onderaan.

Wat er vervolgens gebeurde, blijft bizar. Het Crotone van Nicola bleek ineens wél te kunnen voetballen en won zes van de laatste negen competitieduels. De 3-1-overwinning tegen Lazio bleek genoeg om handhaving te bewerkstelligen. Voor de tweede speelronde van het seizoen stond Crotone boven de streep. Het werd 17e  en bleef in de Serie A. Nicola pakte zijn fiets en eerde zijn zoon.

Dat Crotone een seizoen later wél degradeerde, doet niets aan het mooie verhaal af. Nicola was er dat seizoen niet meer bij. Hij vertrok. Een speler die er toen ook al bij was, is Simy. De Nigeriaan maakte dat seizoen een prachtige omhaal tegen Juventus. Vorig jaar werd hij met twintig doelpunten topscorer van de Serie B. Zeker een speler om in de gaten te houden, dus. Toch vrees ik dat het niet genoeg is om in de Serie A te blijven. De rest van de selectie is namelijk niet Serie A-waardig. Ik vrees dat het zelfs Junior Messias (en Lisandro Magallan) niet zal lukken om een nieuw wonder te bewerkstelligen.

Trainer: Giovanni Stroppa

Speler om op te letten: Simy

Prognose: 19e