Preview Serie A 19/20: Napoli

Gepubliceerd op 24 augustus 2019 om 09:29

Napoli wacht eigenlijk al jaren op het moment dat het Juventus van de troon kan stoten. Twee seizoenen geleden waren de Partenopei na een 0-1 overwinning in Turijn enorm dichtbij. Het stond een paar speelronden voor het einde van het seizoen op een eerste plek, maar stortte uiteindelijk volledig in. Meest schrijnend was een kansloze 3-0 nederlaag op bezoek bij Fiorentina. Het Artemio Franchi in Florence is uitgerekend de plek waar Napoli aanstaande zaterdag het seizoen begint en het de jacht op de derde Scudetto in de clubhistorie opent.

Sterke verdediging

Napoli heeft een prima transferzomer achter de rug. Allereerst werd er met Giovanni Di Lorenzo een uitstekende rechtsback aan de selectie toegevoegd. De Italiaan kwam over van Empoli en moet komend seizoen de concurrentie met Kevin Malcuit aangaan. De verwachting is dat Elseid Hysaj – onder Maurizio Sarri nog eerste rechstachter van Napoli – geen minuten meer gaat maken en in de laatste weken van de transferperiode nog vertrekt. Di Lorenzo is min of meer gehaald als zijn vervanger.

De komst van Kostas Manolas is misschien wel het knapste staaltje werk van de afgelopen transferperiode. Napoli lichtte begin juni de clausule in zijn contract en nam de Griek voor 36 miljoen over van Roma. Manolas gaat aankomend seizoen een heel erg sterk duo vormen met Kalidou Koulibaly. Iets waar men zelfs bij ploegen als Juventus en Inter jaloers op mag zijn. Met Ghoulam, Koulibaly, Manolas en Di Lorenzo heeft Napoli misschien wel de beste verdediging van de Serie A staan. Dat Alex Meret het doel verdedigt, maakt de situatie alleen nog maar indrukwekkender.

Topscorer

Napoli versterkte zich deze zomer ook op het middenveld en in de aanval. Allereerst kwam talent Eljif Elmas over van Fenerbahçe. Omdat het middenveld van trainer Ancelotti al vrij druk bezet is, is het de verwachting dat de controleur rustig wordt gebracht. In de aanval is Hirving Lozano tot nog toe dé grote aankoop. Lozano is natuurlijk bekend van PSV en is door zijn dynamiek wat mij betreft een echte Napoli-speler. Het is voor de Mexicaan te hopen dat hij Callejon uit de basis kan spelen. Iets wat wat mij betreft niet onmogelijk is. Desondanks zal Lozano iets geduld moeten hebben, want hoewel Ancelotti best graag rouleert, geeft hij ook spelers zoals Amin Younes redelijk vaak speeltijd.

Ik heb Arek Milik als topscorer van de Serie A getipt. Desondanks zou Napoli er goed aan doen om in het restant van de transferperiode nog een echte spits aan de selectie toe te voegen. Voor de vacante positie worden twee namen heel erg vaak genoemd, namelijk die van Fernando Llorente en die van de bij Inter verstoten Mauro Icardi. Normaal gesproken staat eigenaar Di Laurentiis niet bekend om het trekken van zijn portemonnee. Toch deed hij dat deze zomer veelvuldig. Napoli gaf al meer dan 100 miljoen euro uit, waardoor het onwaarschijnlijk lijkt dat de club nog eens 60 tot 80 miljoen over heeft voor Icardi zonder iets te verkopen. Het is de reden dat het aantrekken van de transfervrije Llorente op dit moment iets waarschijnlijker lijkt.

Mocht Icardi wél komen, dan geloof ik er in dat Napoli dit seizoen de selectie (en trainer) bij elkaar heeft geraapt om het Juventus weer écht lastig te maken. Het zou voor de Serie A bovendien heel erg goed zijn als er weer eens een andere kampioen dan de Bianconeri wordt gekroond. Desondanks vrees ik dat we daar nog een jaartje op moeten wachten..

Trainer: Carlo Ancelotti

Speler om op te letten: Giovanni Di Lorenzo

Verwachte eindpositie: 2e