Preview Serie A 19/20: Inter

Gepubliceerd op 23 augustus 2019 om 14:12

De verwachtingen wat betreft Inter zijn dit seizoen echt enorm hooggespannen. Na de nipte kwalificatie voor de Champions League ontdeden de Nerazzurri zich vrijwel direct van trainer Luciano Spalletti. Op dat moment was het een van de slechtst bewaarde Italiaanse geheimen dat Antonio Conte al een paar maanden klaar stond om de managerspositie over te nemen. Zo geschiedde en een paar dagen later werd Conte aangesteld als nieuwe trainer. Prompt werd Inter tot titelkandidaat gebombardeerd. Het lijkt mij wat voorbarig.

Enfant terrible

Met Conte als manager is het vrijwel zeker dat Inter het volledige aankomende seizoen in een 352-formatie aan zal treden. Omdat het een systeem is waar de Nerazzurri de afgelopen seizoenen niet in zijn aangetreden, ging de club vrij stevig de transfermarkt op. Allereerst besloot het technische hart – onder aanvoering van ex-Juve voorman Beppe Marotta – om zich te ontdoen van alle lastpakken in de eigen selectie. Radja Nainggolan werd aan Cagliari verhuurd, terwijl Ivan Perisic het komende seizoen voor Bayern München uitkomt.

Nummer drie op het lijstje is Mauro Icardi. De Argentijnse topspits botste afgelopen seizoen met het volledige clubbestuur, zag zijn aanvoerdersband afgepakt worden en kreeg de mededeling dat hij geen deel meer uitmaakt van de eerste selectie van Inter. Ondanks interesse van Juventus, Napoli, Roma en Monaco lijkt Icardi echter geenszins van plan te zijn om te vertrekken. De kans is dus gigantisch dat hij het volledige seizoen op de tribune blijft en zijn doorlopende contract uiteindelijk misschien zelfs uitzit.

Inter zelf besloot op haar beurt om alvast een vervanger voor Icardi te kopen. Na zware onderhandelingen kwam Romelu Lukaku uiteindelijk voor een recordbedrag van Manchester United over. In Milaan verwacht men het komende seizoen enorm veel van het spitsenkoppel, waarbij toptalent Lautaro Martinez naast Lukaku voor doelpunten moet gaan zorgen. De verwachting is dat Inter zich in het resterende deel van de transferperiode met nóg een spits gaat versterken, waarbij de naam van Alexis Sanchez het vaakst wordt genoemd.

Seizoensverloop

Op aanvraag van nieuwe trainer Antonio Conte was het een vrij drukke transferzomer in Milaan. Naast Romelu Lukaku versterkten namelijk ook Diego Godin, Valentin Lazaro, Stefano Sensi en Nicolo Barella de blauwzwarte gelederen. Het kwartet maakt stuk voor stuk aanspraak op een plek in de basis. Opvallend is dat de laatstgenoemde in de voorbereiding een vrij zwakke indruk maakte, waardoor de voor 40 miljoen van Cagliari overgenomen middenvelder tijdens de seizoensopener nog niet zeker is van een basisplek. Mogelijk gaat de voorkeur naar Matias Vecino.

Met alle aanwinsten is het – zeker als Interista - vrij gevaarlijk om té enthousiast te worden. Ik schreef er in het verleden over voor Staantribune:

'Ondanks de magere jaren begint het seizoen van een gemiddelde Interista meestal vol hoop. Vaak heeft de sportief directeur een aantal nieuwe spelers aangetrokken, staat er een nieuwe manager voor de groep en is er beloofd dat het nu echt het seizoen is waarin Inter weer gaat presteren. Meestal zijn de voortekenen goed en lijkt de trainer het goed voor elkaar te hebben. In de voorbereiding draaien de Nerazzurri aardig en het enthousiasme onder de fans groeit.

De voorbereiding wordt meestal goed vervolgd. Inter wint en draait de eerste paar maanden van het seizoen met de top mee. Het is het moment waarop de gemiddelde Interista vaak begint te zweven. Zou dit Inter eindelijk weer mee kunnen doen om de Italiaanse titel? Zouden de Nerazzurri het hoge niveau eindelijk weer eens het hele seizoen vol kunnen houden? En als dat niet lukt, zit er dan op zijn minst een succesje in de Coppa Italia in?'

Voorlopig voldoet de voorbereiding op het aankomende seizoen aan dit beeld. Eerst zien, en dan pas geloven. In een titel geloof ik niet. Desondanks denk ik dat Inter zich voor het derde seizoen op een rij voor de Champions League kwalificeren. En dat is voorlopig prima.