Preview Serie A 19/20: Milan

Gepubliceerd op 23 augustus 2019 om 12:46

Het leek er vorig seizoen eventjes op dat Milan zich voor het eerst sinds het seizoen 2013-14 voor de Champions League zou kwalificeren. Op de laatste speeldag vonden de Rossoneri zichzelf zelfs nog eventjes terug op de vierde plek, waarmee CL-voetbal veilig zou worden gesteld. Het liep echter allemaal net iets anders. Milan won haar eigen uitduel bij SPAL weliswaar, maar concurrenten Atalanta en Inter draaiden hun eigen resultaten om en morsten ook geen punten. Milan werd vijfde, liep de extra miljoenen mis en weigerde vervolgens om in de Europa League uit te komen. Desondanks lijkt door de Chinese chaos aan de rood-zwarte kant eindelijk een beetje opgeruimd, waardoor de Rossoneri (voor de zoveelste keer) een schone start lijken te kunnen maken. En dat onder de hoede van een Amerikaanse investeringsmaatschappij, met een kersvers sportief directeur Paolo Maldini aan het roer en met een nieuwe trainer langs de lijn.

Champions League

Door het mislopen van de Champions League voelde president Ivan Gazidis – voorheen actief bij Arsenal – zich aan het einde van afgelopen seizoen genoodzaakt om de plannen van het nieuwe Amerikaanse bestuur publiekelijk uiteen te zetten. In een groot interview met de Gazzetta dello Sport kondigde Gazidis aan dat de Rossoneri zich voortaan zouden richten op het halen van jonge, talentvolle spelers. Het is precies waar Maldini – aan het einde van vorig jaar naar voren geschoven als de meest belangrijke technische man – zich de afgelopen zomer mee bezig heeft gehouden.

Milan heeft zich deze zomer namelijk versterkt met Theo Hernandez (21), Ismael Bennacer (21), Rafael Leao (20), Leo Duarte (23) en Rade Krunic (25). Het zijn stuk voor stuk spelers die bij Milan kunnen doorgroeien, in waarde kunnen vermeerderen en de Rossoneri kunnen helpen om de weg omhoog door te zetten. Het is de bedoeling dat de spelers zich onder nieuwe trainer Marco Giampaolo – bekend om zijn tactische foefjes en undercover sinds kleins af aan fan van Inter – ontwikkelen om Milan op die manier naar Champions League-voetbal te leiden.

Persoonlijk vind ik vooral het halen van Bennacer enorm interessant. De Algerijn maakte afgelopen seizoen – samen met andere aanwinst Krunic - deel uit van de selectie van degradant Empoli en viel ontzettend op met zijn dynamische spel tussen de linies. Bennacer won afgelopen zomer de Afrika Cup met Algerije en werd uitgeroepen tot beste speler van het toernooi. De verwachtingen bij Milan zijn dan ook enorm hooggespannen en men hoopt dat de regisseur de lijnen tussen de verdediging en het middenveld kan verbinden. Iets wat er bij Milan vorig seizoen vaak aan ontbrak.

Mislukte aankopen

De supporters van Milan houden echter hun hart vast, want onder diverse directies zag het de afgelopen seizoenen heel erg veel aankopen mislukken. Andre Silva is misschien wel het beste voorbeeld. De Portugese spits werd voor tientallen miljoenen overgenomen van FC Porto en werd groots aangekondigd, maar mislukte vervolgens hopeloos in Milaan. Na een teleurstellende verhuurperiode bij Sevilla keerde Silva deze zomer terug bij Milan. Het is de verwachting dat hij – zeker na de verkoop van Cutrone aan de Wolves - best eens wat minuten kan gaan maken.

Met een nieuw plan, jonge spelers en een prima trainer hoopt met in het rood-zwarte gedeelte van Milaan dat de club de gloriedagen van weleer op den duur weer kan herleven. Daarin is kwalificatie voor de Champions League een vrij essentiële factor. Helaas verwacht ik dat dat ook komend seizoen niet gaat lukken en zet ik Milan op een vijfde plek, waardoor het volgend seizoen toch echt weer genoegen zal moeten nemen met Europa League-voetbal.