Preview Serie A 19/20: Torino

Gepubliceerd op 21 augustus 2019 om 13:11

Net als Atalanta begint Torino aankomend seizoen met nagenoeg dezelfde selectie als vorig jaar. De vechtmachine van trainer Walter Mazzarri eindigde destijds op een heel erg knappe zevende plek, maakte het in het eigen Stadio Olimpico eigenlijk alle topploegen enorm lastig en kwalificeerde zich – weliswaar door de uitsluiting van Milan, maar goed – voor de Europa League. Ik denk dat Toro het kunstje aankomend seizoen kan herhalen.

Vreemde trainer

Waar Walter Mazzarri na zijn periode bij Inter vooral als knettergek werd weggecijferd, heeft de trainer het bij Torino echt uitstekend op de rit. De oefenmeester heeft bij Toro eigenlijk de perfecte spelers voor zijn traditionele 352 tot zijn beschikking. Allereerst is keeper Sirigu er een die bij nagenoeg elk elftal in de Serie A in de basis zou staan. Enkel Juventus, Napoli, Inter en Milan hebben een betere doelman onder de lat staan. Sirigu was vorig seizoen enorm belangrijk in het behalen van Europees voetbal.

Aankomend seizoen wordt het doel van Sirigu waarschijnlijk bewaakt door een trio bestaande uit Napolitaan – it’s all-in the name - Armando Izzo, Nicolas N’Koulou en de van Bologna teruggekeerde Lyanco. Laatstgenoemde is een uitstekende en technisch vaardige verdediger en maakt onderdeel uit van de selectie van Brazilië onder 21. De centrumverdediger stond deze zomer nog in de belangstelling van PSV, maar Torino wilde hem onder geen beding verkopen. De verwachting is dat Lyanco aankomend seizoen op een basisplaats mag rekenen.

Afhakers

De selectie van Torino bestaat uit een aantal spelers die het in de absolute top niet gered hebben. Een ervan is Cristian Ansaldi. De linkervleugelverdediger mislukte onder Frank de Boer hopeloos bij Inter, maar groeide bij Torino uit tot een van de belangrijke spelers in het elftal van Mazzarri. De rol wordt aan de andere kant van het veld ingevuld door ofwel Lorenzo De Silvestri, ofwel door de definitief van Chelsea overgenomen Ola Aina. Laatstgenoemde maakte vorig seizoen vaak deel uit van de eerste elf.

In de aanval is Andrea Belotti nog steeds de aanvalsleider. Na enkele teleurstellende seizoenen hervond de aanvoerder van Torino vorig seizoen zijn vorm. Met vijftien doelpunten in de Serie A deed hij het alleraardigst, waarmee hij na een periode van afwezigheid weer werd opgeroepen voor de Italiaanse nationale ploeg. Ik verwacht dat Belotti – met aanvoer van technici Berenguer en Falque – volgend seizoen op eenzelfde aantal doelpunten moet kunnen eindigen. Lukt dat, dan zie ik Torino op een keurige zevende plek eindigen.

Trainer: Walter Mazzarri

Speler om op te letten: Lyanco

Verwachte eindpositie: 7e