Preview Serie A 19/20: Atalanta

Gepubliceerd op 21 augustus 2019 om 12:12

Na de derde plek en daarmee de Champions League-kwalificatie van vorig seizoen vrees ik dat dit jaar alleen maar kan tegenvallen voor Atalanta. Hoewel de selectie van vorig seizoen min of meer intact bleef – het raakte alleen Gianluca Mancini kwijt aan Roma – en trainer Gian Piero Gasperini de club trouw zwoor, denk ik niet dat de selectie breed genoeg is om zowel op Europees gebied als in de Serie A goed te presteren. Tel daarbij op dat de concurrentie zich stevig heeft versterkt en ik niet erg enthousiast wordt van het halen van Martin Skrtel en Luis Muriel en ik zet Atalanta op een achtste plek.

Sterspelers

Het grote geluk van Atalanta is dat spelers als Duvan Zapata en de fantastische Josip Ilicic  - mijn favoriete speler in de Serie A - de lokroep van ploegen als Napoli en Inter de afgelopen zomer hebben weten de weerstaan, waardoor de selectie aan het begin van dit seizoen nagenoeg perfect op elkaar ingespeeld zal zijn. Zapata en Ilicic zullen samen met Gomez nog altijd de succesvolle aanvalsdriehoek van vorig seizoen vormen en ook het middenveld is al gewend aan de looplijnen van de tactiek van succescoach Gasperini. Het is een groot voordeel ten opzichte van ploegen als Roma, Inter en Milan, waar er een nieuwe trainer voor de selectie staat en er een lading aan aanwinsten werd gepresenteerd.

Toch heeft ook Atalanta zich geroerd op de transfermarkt. Zoals eerder gezegd versterkten Martin Srktel – voor de basis – en Luis Muriel – voor de aanvallende breedte – de gelederen. Over beide spelers heb ik echter wat twijfels. Hoewel Skrtel een indrukwekkende staat van dienst heeft, is het afwachten of hij zich bij Atalanta weer kan oprichten na een avontuur in Turkije. Luis Muriel deed het vorig seizoen op huurbasis bij Fiorentina prima, maar bewees nog nooit op een constant niveau te kunnen presteren. Ik ben wél enthousiast over een van de andere aanwinsten van Atalanta.

Aanwinst

Ruslan Malinovskyi kwam na zware onderhandelingen over van RC Genk en moet het middenveld van de ploeg van Gasperini van de broodnodige breedte voorzien. Ik sluit niet uit dat de technisch begaafde middenvelder zich in de loop van het seizoen in de basis knokt. In de voorbereiding maakte Malinovskyi een aardige indruk. Hij heeft echter de pech dat het middenveld met De Roon en Freuler al alleraardigst staat. De Oekraïner moet hopen dat trainer Gasperini net als vorig seizoen teruggrijpt naar een iets defensiever ingestelde versie van de 343-formatie, waarin deze transformeert in een 352 en er een extra middenvelder aan het systeem wordt toegevoegd. Deze plek kan worden ingeruimd voor Malinovskyi.

Met Hans Hateboer en Marten de Roon in de selectie en een gegarandeerd aanvallende speelstijl zijn de wedstrijden van Atalanta ook aankomend seizoen een must watch. Toch vrees ik dat de wedstrijden in de Champions League zijn tol gaan eisen en de ploeg van Gasperini iets terug gaat vallen. Ik zet ze daarom op een teleurstellende achtste plek neer.

Trainer: Gian Piero Gasperini

Speler om op de letten: Ruslan Malinovskyi

Nederlanders: Hans Hateboer en Marten de Roon