Preview Serie A 19/20: Bologna

Gepubliceerd op 20 augustus 2019 om 14:33

Het afgelopen seizoen van Bologna werd gered door het ontslag van manager Pippo Inzaghi. Na de aanstelling van Sinisa Mihajlovic veranderde het eigen Stadio Renato Dall’Ara in een heus fort en klommen de Rossoblu uit de degradatiezone naar een uiteindelijke tiende plek op de ranglijst. Absolute hoogtepunten: de overwinningen op Inter (0-1) en Napoli (3-2). Mijn verwachting is dat Bologna ook aankomend seizoen gaat strijden om heen plek in het linkerrijtje.

Ziekte

Bologna kende een vrij bijzondere voorbereiding. Net twee weken in training werd er namelijk acute leukemie geconstateerd bij succestrainer Sinisa Mihajlovic. De Servische oefenmeester onderging direct behandeling, maar zette zijn werkzaamheden wel voort. Het is de verwachting dat hij aanstaande zondag tijdens de eerste competitiewedstrijd – op bezoek bij Verona – ‘gewoon’ op de bank plaatsneemt. Het is tekenend voor zijn karakter.

Of Mihajlovic vanaf de zijlijn coacht of niet, hij heeft aankomend seizoen de beschikking over een vrij complete selectie. Om de ambities kracht bij te zetten versterkte Bologna zich namelijk stevig. Allereerst werd Riccardo Orsolini definitief van Juventus overgenomen. De Italiaanse vleugelspeler – die het liefst van rechts naar binnenkomt om vervolgens verwoestend met links uit te halen – werd vorig seizoen al van de Bianconeri gehuurd en groeide direct uit tot publiekslieveling. De fanatieke supporters mogen ook volgend seizoen van de kunsten van het talent genieten. Het kopen van Orsolini staat niet op zich. Het Amerikaanse bestuur van Bologna heeft aangekondigd vooral in jonge talenten te gaan investeren. Ook aanwinsten Schouten (Excelsior, 22), Skov Olsen (Nordsjealland, 19) en Tomiyasu (20) passen in dat plaatje.

Nederlanders

Jerdy Schouten was niet de enige Nederlander die deze zomer de overstap naar een van de mooiste steden van Italië maakten. Ook centrale verdediger Stefano Denswil vertoont zijn kunsten aankomend seizoen namelijk in Bologna. De ex-Ajacied mag rekenen op een basisplaats. Aangevuld met de al aanwezige Mitchell Dijks is Bologna aankomend jaar een ploeg om zeker in de gaten te houden en om zelfs te bezoeken. Drie Nederlanders, aanvallend voetbal, een prachtig stadionnetje, een leuke stad en veel jong talent. Je zou eigenlijk hopen dat het zich voor Europees voetbal kwalificeert. Ik vrees zelf dat dat helaas net iets te hoog gegrepen is.

Trainer: Sinisa Mihajlovic

Speler om in de gaten te houden: Riccardo Orsolini

Nederlanders: Denswil, Dijks, Schouten