Preview Serie A 19/20: Genoa

Gepubliceerd op 19 augustus 2019 om 13:51

Afgelopen seizoen ontliep Genoa pas op de laatste speeldag degradatie naar de Serie B. Met enkel nog een uitduel bij Fiorentina op het programma vond de middelmatige selectie zichzelf zelfs onder de streep terug. Het was aan een eigen salonremise en een nederlaag van Empoli bij Inter te danken dat de negenvoudig kampioen van Italië ook aankomend seizoen op het hoogste niveau actief is. Bij Genoa is er afgelopen zomer hard aan gewerkt eenzelfde scenario aankomend seizoen te voorkomen.

Veranderingen

Na enkele belangrijke beslissingen lijken de Rossoblu hard op weg om dat te kunnen bewerkstelligen. Allereerst ontdeed Genoa zich van trainer Cesare Prandelli. De oefenmeester deed het in het verleden uitsteken bij Fiorentina, maar zag zijn verdere avonturen vervolgens nagenoeg allemaal mislukken. Zo ook in Genua, waar hij afgelopen zomer werd opgevolgd door Aurelio Andreazzoli.

Andreazzoli is een aanvallend ingestelde trainer en legde vorig seizoen uitstekend voetbal op de mat met Empoli. Weliswaar wist hij degradatie met de Toscaanse ploeg niet te voorkomen, maar dat was vooral te wijten aan de beslissing van het bestuur om hem na enkele speelronden te ontslaan om hem vervolgens laat in het seizoen pas weer aan te stellen. Het kwaad was op dat moment al geschied. Met nog altijd wispelturige eigenaar Enrico Preziosi aan het roer zal Andreazzoli ook bij Genoa nooit helemaal zeker van zijn baan zijn, maar de verwachting is dat hij bij de Rossoblu een serieuze kans krijgt om zijn patronen er in te slijpen.

Nieuwe trainer

Om dat voor elkaar te krijgen heeft de nieuwe trainer de beschikking over een meer dan aardige selectie. Na het aanstellen van Andrezzoli verkocht Genoa namelijk centrale verdediger Christian Romero voor 26 miljoen euro aan Juventus, maar wist het de Argentijn direct terug te huren. De verwachting is dat Romero – afgelopen jaar al een van de betere jonge verdedigers in de Italiaanse competitie – een verdedigingstrio gaat vormen met Domenico Criscito en Davide Biraschi, waarbij de transfervrij van Milan overgekomen Christian Zapata ook nog een optie is. Aangezien Ionut Radu – gehuurd van Inter en in Milaan de beoogde troonopvolger van Samir Handanovic - ook aankomend seizoen het doel van de Rossoblu verdedigt, is de defensie enorm sterk voor een Italiaanse degradatiekandidaat.

Ook in de voorste twee linies werd de selectie van Genoa afgelopen zomer prima versterkt. Allereerst is het de bedoeling dat oud-Ajacied Lasse Schöne vanaf heden de regisseur op het middenveld is. Een rol waar de Deen heel erg geschikt voor is. Mijn zijn goede trap en intelligente spel is hij ook in – en misschien wel juist – in Italië honderd procent geschikt voor de rol als spelverdeler.

Regisseur

Waar Schöne gehaald is al verbindingsspeler tussen de verdediging en het middenveld, is het aan kersverse aanwinst Ricky Saponara de taak om de bal bij het talentvolle aanvalsduo terecht te krijgen. Christian Kouame brak aankomend seizoen door en verzekerde zichzelf onder iedere trainer van een basisplek. De beweeglijke spits annex vleugelspeler vormt aankomend seizoen de aanval met Andrea Pinamonti, die voor een fors bedrag van achttien miljoen euro van Inter werd overgenomen. Anno 2019 staat Pinamonti – vorig seizoen bij degradant Frosinone goed voor vijf doelpunten in de Serie A – nog altijd bekend als een van de grootste Italiaanse aanvallende talenten. Hij moet in het Marassi voor doelpunten gaan zorgen.

Bij het gerenoveerde Genoa is er veel reden om enthousiast te zijn voor het komende seizoen. Omdat er een aantal zwakkere broeders zijn gepromoveerd en ploegen als SPAL en Parma zich niet écht hebben versterkt, verwacht ik dat de Rossoblu zich niet al te veel zorgen hoeven te maken over degradatie. Sterker nog: met een beetje geluk lukt het Genoa om voor het eerst sinds 2015-16 weer eens om boven stadsgenoot Sampdoria te eindigen.

Trainer: Aurelio Andreazzoli

Speler om op te letten: Andrea Pinamonti

Verwachte eindpositie: 13e