Preview Serie A 19/20: SPAL

Gepubliceerd op 17 augustus 2019 om 10:24

Anno 2019 is de Serie A nog altijd de competitie van cultspitsen. Dat heeft men bij SPAL goed begrepen. In Ferrara heeft trainer Leonardo Semplici het komende seizoen namelijk de beschikking over misschien wel het mooiste trio bombers van de competitie: Sergio Floccari, Alberto Paloschi en Andrea Petagna. In de 352 waarin SPAL ook volgend seizoen aan gaat treden is het helaas onvermijdelijk dat een van de drie genoemde goaltjesdieven op de bank plaatsneemt.

Kleerkast

Daar hoeft Andrea Petagna zich voorlopig niet veel zorgen over te maken. De 24-jarige spits, beter bekend om zijn spierbundel dan om zijn aanvallende kwaliteiten, verraste afgelopen seizoen enorm en werd met zestien doelpunten in de Serie clubtopscorer van SPAL. Op dat moment werd Petagna nog gehuurd van Atalanta.

Inmiddels hebben de Biancazzurri de optie in dat huurcontract voor twaalf miljoen gelicht. Daarmee is de Italiaanse spits de duurste aankoop ooit in de clubhistorie. Hoewel Petagna mogelijk nog vertrekt – Milan en Lazio zouden belangstelling hebben – is het de bedoeling dat hij dit seizoen een koppeltje vormt met Sergio Floccari, die met zijn 37 jaar inmiddels bezig is aan zijn vijfde voetballeven.

Middenvelders

De transferperiode van SPAL is tot nu toe niet helemaal succesvol te noemen. Met Manuel Lazzari – vorig seizoen als rechtshalf goed voor acht assists in de Serie A - raakte de ploeg van Semplici namelijk haar beste speler voor iets meer dan elf miljoen kwijt aan Lazio. Het is de vraag of Marco D’Alessandro (gehuurd van Atalanta) die leegte op kan vullen.

Ook aan de andere kant van het veld heeft SPAL een potentieel probleem. Op linkshalf maakte Mohamed Fares vorig seizoen furore. Nadat de Algerijn dicht bij een transfer naar Atalanta was, raakte hij echter zwaar geblesseerd aan zijn knie. De verwachting is dat hij pas in 2020 weer op het veld staat. Door het wegvallen van Lazzari en Fares heeft SPAL mogelijk een enorm probleem op de flanken, want ook van Federico Di Francesco was ik de afgelopen seizoenen niet onder de indruk.

Zwaar seizoen

Vorig seizoen had SPAL het zwaar, maar was het aan een lange eindsprint te danken dat de Biancazzurri in de Serie A wisten te overleven. Vooralsnog is de selectie er enkel op achteruit gegaan, waardoor ik denk dat het wederom een lang en zwaar seizoen wordt. De redelijk sterke as zal voor de nodige punten moeten zorgen. En voor SPAL het geluk dat er drie matige nieuwkomers aan de Serie A zijn toegevoegd.

Trainer: Leonardo Semplici

Speler om op te letten: Andrea Petagna

Voorspelde eindpositie: 17e