Preview Serie A 19/20: Brescia

Gepubliceerd op 16 augustus 2019 om 17:42

Brescia is wat mij betreft de leukste nieuwkomer in de Serie A. De club kent een prachtige historie, heeft best wat ervaring in de Serie A en was in het verleden het thuis van sterren als Andrea Pirlo, Marek Hamsik en Pep Guardiola. En dan vergeet ik nog Roberto Baggio, die na een aantal teleurstellende seizoenen in de top van Italië afbouwde bij Brescia en onder trainer Carlito Mazzone nog even het laatste beetje uit zijn loopbaan wist te persen. Roemeense grootheid Gheorghe Hagi heeft ook nog eventjes bij de Biancazzurri gespeeld en ook Luca Toni heeft een succesvol verleden bij de Rondinelle.

Grote namen

Traditioneel gezien bindt Brescia dus een grote naam aan zich. Het lijkt er vooralsnog op dat dat dit seizoen Mario Balotelli gaat worden. De Italiaanse spits werd al bij de club opgeleid en staat op het punt om op het oude honk terug te keren. Het zou een heerlijke transfer zijn.

Anno 2019 is Sandro Tonali de sterspeler van Brescia. Het is best verwonderlijk dat de regisseur op het middenveld ook aankomend seizoen de lijnen uitzet in het Stadio Mario Rigamonti, aangezien Tonali de afgelopen maanden met de gehele Italiaanse top in verband werd gebracht. Niet geheel onterecht. De 19-jarige controleur was de spil in het elftal dat vorig seizoen kampioen van de Serie B werd en werd door bondscoach Roberto Mancini al eens opgeroepen voor het Italiaanse nationale elftal. Tonali is een speler met een prima techniek en wordt – vooral vanwege zijn lange manen - vergeleken met Andrea Pirlo. Zelf zegt de 19-jarige middenvelder vooral inspiratie te hebben opgedaan uit het spel van good old Gennaro Gattuso. Tonali gaf in het verleden meermaals aan Milanista te zijn, dus als de Rossoneri weer wat geld bij elkaar hebben gesprokkeld zou dat een mooie volgende stap kunnen zijn.

Verwachtingen

Maar goed, eerst maar een lijfsbehoud afdwingen met Brescia. En dat wordt al moeilijk genoeg. In de selectie is de spoeling vrij dun en de verwachting is dan ook dat de Biancazzurri het moeten gaan afleggen tegen ploegen als Cagliari, SPAL en Parma.

In de jacht op handhaving zal Brescia vooral moeten vertrouwen op de grinta van de reeds genoemde Tonali en op de doelpunten van spitsenduo Donnarumma-Balotelli. Eerstgenoemde bomber – die geen familie van is – werd vorig seizoen met 25 doelpunten topscorer van de Serie B en bewees in het verleden vaker een absolute goaltjesdief te zijn. Of zijn doelpunten genoeg zijn voor een eindklassering buiten de degradatiezone? Hoewel Brescia iets beter bewapend lijkt om voor lijfsbehoud te knokken dan medepromovendi Verona en Lecce vrees ik dat ook de Biancazzurri het niet gaan redden. Wat mij betreft degradant nummer drie, dus.

Trainer: Eugenio Corini

Speler om in de gaten te houden: Sandro Tonali

Voorspelde eindpositie: 18e