Preview Serie A 19/20: Lecce

Gepubliceerd op 16 augustus 2019 om 16:47

Nog een matige promovendus. Het is een van de redenen waarom ik er een voorstander ben dat de Serie A wordt ingekrimpt. Aankomend zijn er 20 ploegen op het hoogste Italiaanse niveau actief. Aan het eind van de rit degraderen er drie teams naar de Serie B, waarvan er voorafgaand aan het seizoen al twee met potlood kunnen worden opgeschreven. Een ervan is Lecce. Hoewel de Giallorossi een mooie historie in de Serie A hebben en er in het recente verleden spelers als Juan Cuadrado, Mirko Vucinic en Luis Muriel hebben gespeeld, heeft Lecce aankomend seizoen namelijk eigenlijk niets in de Serie A te zoeken.

Rommelig verleden

Lecce werd in 2012 teruggezet naar de Lega Pro/Serie C naar aanleiding van de betrokkenheid bij een omkoopschandaal. Na twee promoties op een rij zijn de Lupi dit seizoen terug op het hoogste niveau, maar eigenlijk komt het avontuur in de Serie A iets te vroeg.

Bij een groot gebrek aan succesvolle Zuid-Italiaanse clubs is het desondanks mooi dat Lecce zich omhoog heeft geknokt. Bovendien herbergt de selectie van trainer Fabio Liverani – ex-speler van onder meer Fiorentina – best wat mooie namen. Waren de sterspelers in het verleden nog Davide Moscardelli en Fabrizio Miccoli, zal het voetballende vermogen aankomend seizoen van Gianluca Lapadula, Luca Rossettini (beide overgenomen van Genoa) en Panagiotis Tachtsidis moeten komen, terwijl de van Cagliari gehuurde in het verleden ook al wat doelpunten in de Serie A heeft meegepikt. Prima spelers voor een degradatiekandidaat. Het is jammer dat de rest van het elftal – op hopelijk Nederlander Thom Haye (o.a. ex-AZ) na - waarschijnlijk geen potten gaat breken.

Op zoek naar een aanvaller

Voorlopig ziet het er naar uit dat vermoedelijke sterspeler Lapadula de eerste speelronde een aanvalsduo vormt met de reeds genoemde Farias, terwijl Andrea La Mantia 0 die vorig seizoen nog goed was voor zeventien doelpunten in de Serie B – ook voor een plek bij de eerste elft strijdt. Het is echter algemeen bekend dat het bestuur van Lecce op zoek is naar een beter – en vooral bekender – exemplaar voor de doelpunten voorin.

Vanwege het nieuwe belastingsysteem – waarbij buitenlandse spelers die de afgelopen twee seizoenen niet in Italië hebben gespeeld een aanzienlijke belastingkorting krijgen - kunnen de Lupi daarbij mikken op grote namen (van weleer).

Deze transferzomer werden prima spitsen Burak Yilmaz, Emmanuel Adebayor en Kostas Mitroglou dan ook in verband gebracht met een transfer naar een van de leukere steden van Zuid-Italië. Het zou daarom niet heel verrassend zijn als het Lecce in de laatste weken van de transferperiode nog lukt om een grote naam naar het Stadio Via del Mare (capaciteit: 40.000(!)) te lokken. Een terugkeer van Graziano Pellè misschien?

Desondanks denk ik dat Lecce zelfs met een van de genoemde namen niet goed genoeg is voor handhaving in de Serie A. Wat mij betreft degradant nummer twee, dus.

Trainer: Fabio Liverani

Speler om op te letten: Gianluca Lapadula