Preview Serie A 23/24: Roma

Gepubliceerd op 17 augustus 2023 om 14:12

Nadat Roma het vorige seizoen op een 6e plek afsloot, is het voor de Giallorossi tijd om een stap voorwaarts te zetten. Geheel volgens het plan van de Friedkins, Pinto en Mourinho moet de ploeg dit seizoen in de top-4 eindigen en zich zo voor de Champions League kwalificeren. Met de huidige selectie, die nauwelijks breder is dan die van het vorige jaar, lijkt dit een uitdaging te worden.

Afgelopen seizoen werd Roma geteisterd door een stortvloed aan blessures. Gedurende de competitie had trainer José Mourinho vrijwel nooit een volledig fitte ploeg tot zijn beschikking. Mede door de beperkte breedte van de selectie en het feit dat de Portugese trainer in de laatste maanden van het seizoen besloot vol in te zetten op Champions League-kwalificatie via het winnen van de Europa League, raakte de top-4 steeds verder uit zicht. Uiteindelijk verloor Roma de EL-finale tegen Sevilla en eindigde het in de competitie op de zesde plaats. Dit resulteerde in een plek in de Europa League, maar niet in het financiële voordeel dat nodig was om de selectie deze zomer significant te versterken.

Dit is terug te zien in de transferactiviteiten van Roma tot nu toe. Sportief directeur Pinto heeft tot op heden beperkt geïnvesteerd. Desondanks zijn Aouar, Ndicka en Sanches stuk voor stuk waardevolle toevoegingen aan de selectie. Ook oud-Ajacied Kristensen en Paredes maakten de overstap naar het geel-rode deel van Rome, maar het valt nog te bezien in hoeverre zij komend seizoen een significante bijdrage kunnen leveren.

Alles overwegend denk ik niet dat Roma over een selectie beschikt die komend seizoen daadwerkelijk voor de top-4 kan strijden. Een 7e plek zou een grote teleurstelling zijn. Mocht dit scenario zich voordoen, dan betwijfel ik of Mourinho het volgende seizoen nog trainer is in het Stadio Olimpico.

Prognose: 7e

Trainer: José Mourinho

Speler om op te letten: Houssem Aouar