Preview Serie A 23/24: Fiorentina

Gepubliceerd op 17 augustus 2023 om 09:01

Na een moeizame start vorig seizoen herpakte Fiorentina zich sterk na de winterstop. La Viola eindigde uiteindelijk op een respectabele 8e plaats, wat dankzij de uitsluiting van Juventus ook een plek in het Europese voetbal betekende. Bovendien bereikten ze de finales van zowel de Coppa Italia als de Conference League, wat het seizoen al met al zeer geslaagd maakte. Hoewel Fiorentina enkele interessante aankopen heeft gedaan, verwacht ik niet dat ze het succes van vorig seizoen zullen evenaren.

Het lijkt erop dat Sofyan Amrabat Florence zal verlaten tijdens deze transferperiode. Na enkele sterke seizoenen en een indrukwekkend optreden op het WK, heeft Fiorentina met Arthur al een nieuwe middenvelder aangetrokken. Het is twijfelachtig of hij de rol van Amrabat kan overnemen, gezien zijn gebrek aan defensieve kwaliteiten en intensiteit.

Sinds het vertrek van Dusan Vlahovic worstelt Fiorentina met een vacature in de spitspositie. Arthur Cabral vulde deze positie tijdelijk in voordat hij naar Benfica vertrok. De club heeft al een veelbelovende vervanger gevonden in Mbala Nzola van Spezia, die consistent heeft gepresteerd in Ligurië. Samen met andere nieuwe aanwinsten, waaronder de getalenteerde linksback Parisi van Empoli, hoopt Fiorentina de subtop van de Serie A te bestormen.

Hoewel de selectie van Fiorentina op papier sterk lijkt, vrees ik dat ze te veel hebben ingezet op gevestigde namen. Een 9e plaats en het missen van Europees voetbal zou een teleurstelling zijn, maar helaas lijkt dit het meest waarschijnlijke scenario.

Prognose: 9e

Trainer: Vincenzo Italiano

Speler om op te letten: Mbala Nzola