Preview Serie A 23/24: Frosinone

Gepubliceerd op 14 augustus 2023 om 14:10

Zowel op het eerste, tweede als derde gezicht heeft Frosinone een selectie die veel te kort komt voor de Serie A. De club keert dit seizoen voor het eerst in 4 jaar terug op het hoogste niveau, maar mag zich – net als de twee vorige keren dat het in de Serie A actief was – wat mij betreft direct opmaken voor een degradatie.

Met oud-wereldkampioen Fabio Grosso als trainer was Frosinone afgelopen seizoen heer en meester in de Serie B. Vanaf de winterstop was het eigenlijk al zeker dat de Giallazzurri zouden promoveren. Uiteindelijk werd het kampioenschap overtuigend binnengesleept.

Vrijwel direct na de promotie diende Grosso echter zijn ontslag in, waardoor de club op zoek moest naar een nieuwe trainer. De keuze viel uiteindelijk op Eusebio Di Francesco, die eerder indruk maakte als manager van Sassuolo, met Roma de halve finales van de Champions League haalde en daarna eigenlijk overal mislukte. Di Francesco staat voor aanvallend voetbal. Iets wat hij ook met Frosinone wil gaan laten zien.

Zoals gezegd is het de vraag of de spelersgroep op die ambities aansluit. Samuele Mulattieri – vorig seizoen met 12 doelpunten in de Serie B nog clubtopscorer van de Canarini – speelt dit seizoen niet meer bij Frosinone (maar keerde terug naar Inter en werd verkocht aan Sassuolo). Op de onbekende Marvin Cuni (Bayern) na is er voorlopig geen échte vervanger voor Mulattieri aangetrokken. Ook Daniel Boloca vertrok (naar Sassuolo). Voor hem is er wel een vervanger in huis, maar het valt te bezien of oud-Spartaan Abdou Harroui in staat is om zijn schoenen te vullen.

Gelukkig voor Di Francesco zit het achterin wel redelijk snor. Met Stefano Turati – die net als afgelopen seizoen wordt gehuurd van Sassuolo - herbergt zijn selectie een enorm interessante keeper. De club zal hem direct nodig hebben. Frosinone begint het seizoen namelijk met thuisduels tegen Napoli en Atalanta. Moeilijker kan eigenlijk niet. Of er een stunt in zit? Ik denk het niet.

Prognose: 20e

Trainer: Eusebio Di Francesco

Speler om op te letten: Stefano Turati